Laciné emoce, dekorace úplně „mimo“ – dá se něco takového začlenit do bytu, který je navržen designérem jako velmi distinguovaný a precizní? Lidé ze světa designu si poradit umí.
Kýč coby solitér
S kýčem se musí pracovat jako s uměleckým dílem, je to solitérní prvek. Potřebuje „dýchat“, a tak mu vyhraďte místo, na kterém z něj bude dominanta. Ta bude poté určovat celkovou atmosféru interiéru. Takový prvek je potřeba použít pouze jeden, ale nebojte se vymyslet pro něj i nějaké netradiční umístění. Ideální je plánovat tento „podivný“ prvek už dopředu, do hotového interiéru se začleňuje těžko.
Rozdíl mezi kýčem a vtipem je hlavně v tom, že kýč je většinou věc nízké hodnoty, bez kontextu, na rozdíl od nadsázky, kterou je kýč s uměleckou hodnotou, tedy finančně mnohdy až za přemrštěnou cenu.
Nejsme-li si jistí hranicí, co s tím?
Nejlepší je navštívit přímo designové obchody, které zastupují umělce a designéry. Pokud si klient vybere něco hodně bláznivého, hraje hlavní roli vnitřní nastavení klienta i designéra. Cítit se na stejné vlně. Někteří lidé jsou energičtí a „ulítlí“, milují vše, co se vymyká, a rádi balancují na hraně kýče. I tady platí stejné pravidlo. Bláznivý kousek vždy jen jeden v místnosti a zachovat její celkové nastavení dané soliterním kouskem.
Stává se, že se kýč „rehabilituje“ a zařadí se mezi designovky. Například díky francouzskému designérovi Philippu Starckovi se staly sošky trpaslíků uměleckými díly.
A co trpaslíci na zahradě?
Trpaslíci jsou v současnosti například v pohodě oproti betonovým miniaturám antických soch. Jejich kontext se u nás přeci jen ztrácí, ale možná takové věci neoznačíme jako kýč, ale je to prostě jiný vkus. Dnes je možné kombinovat všechny formy, témata a materiály úplně svobodně, důležitý je výsledek. Kvalitní výsledek by měl zapadat do celkového ladění interiéru či zahrady, důraz je na prostorové orientaci, proporcích, materiálovém či barevném určení. měl by dávat smysl.
Kýč je v dnešní době překonané téma. Kdo vlastně má tu moc určovat, co je kýč a co ne. Jistě, mluvili jsme o finanční hodnotě, ale stačí, aby kýči propůjčil jméno slavný umělec či designér, a náhle jsme úplně jinde. Ať už je váš vkus jakýkoli, nebojte se na něm stavět!