Poprvé kupujete či prodáváte nemovitost, ale z těch všech předpisů se vám zamotala hlava? Jak na převod nemovitosti se může jevit jako těžká otázka, když však víte, jaké překážky vás cestou čekají a jak je zdolat, může se pro vás stát převádění i zábavou!
Stačí splnit 3 jednoduché kroky – sepsat smlouvu, převést daný finanční obnos a podat vklad do katastru nemovitostí. Pojďme si je rozebrat kousek po kousku!
Precizní smlouva jedině od právníka
První bod, na který jistě všichni pamatujeme, je smlouva. Pokud jde o převod nemovitosti, většinou se jedná o smlouvu kupní, popřípadě darovací. Jaké náležitosti musí smlouva obsahovat, aby vám ji stát pomyslně neomlátil o hlavu?
Především pečlivě vyplňte osobní údaje obou stran, prodávající i kupující, specifikujte předmět smlouvy – tedy jednoznačně vymezené nemovitosti, kterých se převod týká. Dále přichází na řadu domluvený finanční obnos, způsob a lhůta jeho úhrady.
Čtěte také: Způsoby vytápění domu, jejich výhody a nevýhody
V rámci zachování čistého svědomí je radno nespoléhat na stáhnutý vzor smlouvy z internetu, ale zajít k právníkovi, který vám smlouvu sepíše na míru a se všemi nutnými údaji. Budete sice o pár tisíc lehčí, ale zato s klidem v duši.
Než půjdete smlouvu předložit na katastr nemovitostí, ujistěte se, že podpisy na ní jsou úředně ověřené. Tuto službu můžete vyhledat, jak u onoho právníka, tak například na většině poboček České Pošty, které provozují služby CzechPointu.
Krizový moment nastává s převodem peněz
Smlouvu máte v kapse, obě strany jsou spokojeny. Nyní se dostáváte do nejkritičtějšího bodu celé akce! Jak převést peníze a zároveň zajistit, že vám s nimi prodávající neuteče na Seychely, či vám je kupující opravdu v dobré víře přenechá?
Zapomeňte na předávání z ručky do ručky, nebo moderněji bankovním převodem. Jistota se tady rovná nule. Většina lidí volí spolehlivou advokátní úschovu a dobře dělá! Jak to funguje? Zcela prostě! K platbě dojde ještě před zápisem do katastru. Než tedy nemovitost úředně získá nového majitele, kupující předá peníze třetí straně a to takové, která peníze zcizit nemůže – tedy advokátovi. Ten je po přepsání nemovitosti prodávajícímu předá a všichni jsou spokojeni!
Byrokracie nekončí, přichází vklad do katastru nemovitostí
Pro poslední krok na cestě za převodem nemovitosti se budete muset osobně vydat na příslušný katastrální úřad. Je jedno, zda tam zajde jedna či druhá strana, obě najednou, nebo advokát. Hlavně s sebou dotyčný musí mít originál smlouvy s úředně ověřenými podpisy a 2 000 Kč na poplatek za vklad. Přímo na katastru či online pak vyplníte nutný formulář, k tomu je třeba znát název katastrálního území, ve kterém se nemovitost nachází, číslo listu vlastnictví, samozřejmě číslo dané nemovitosti a osobní údaje obou smluvních stran.
Nepřehlédněte: Romantická ložnice? Inspirujte se s námi!
Katastr nemovitostí má nyní přesně 30 kalendářních dní na to, aby vám doručil vyrozumění o povolení vkladu do katastru. Proces je dokonán, nemovitost získala nového majitele! Avšak jen tehdy, pokud katastrální úřad ve vaší žádosti nenarazí na chybu, to pak budete nuceni vyřešit individuálně.
Převod nemovitosti – a co daně?
Ano, daním se nevyhneme. Nikdy. Daň z nabytí nemovitosti byla zrušena, prodávající má ale stále povinnost příjem z prodeje, stejně jako jakýkoliv jiný, danit 15 procenty. Existuje řada výjimek, které se vztahují k délce vlastnictví nemovitosti či dědickému řízení. V tomto případě doporučujeme se poradit s právníkem, aby vám neunikla žádná drobnost.
Nyní už víte, jak na převod nemovitosti! Zjistěte si všechny informace a pak se není čeho bát, můžete vesele převádět!
Autorský text | foto: unsplash