Jak na reklamaci vyúčtování za energie?

Nedoplatek a přeplatek. Dva pojmy, které se spojují s každoročním vyúčtováním dodavatelů elektřiny a zemního plynu. Pokud vám však domů přijde neobvykle vysoký nedoplatek, měli byste si fakturu pořádně zkontrolovat. V případě chyby se neváhejte omyl ve vyúčtování reklamovat. Současně se podívejte, zda nemá jiný dodavatel lepší cenu – změna dodavatele vám může ušetřit.

Jak proběhl odečet energií?

Přišel vám domů vysoký nedoplatek a jste si jistí, že tolik energií jste nespotřebovali? Pak se mohla stát chyba. Za odečet energií zodpovídají distributoři, nikoliv dodavatelé. Každá domácnosti musí distributorovi umožnit přístup k plynoměru či elektroměru, o datu odečtu bývá domácnost informovaná předem. Vyúčtování si můžete dělat i na základě samoodečtu, kdy vy jako odběratel nahlásíte spotřebu na měřidle sami. Pokud si nejste jisti tím, že vám distributor udělat odečet, můžete si tak zkontrolovat u svého dodavatele.

Čtěte také: Chcete se zbavit potravinových molů? Pomůže aromatické koření, mráz a také změna skladování potravin

Po odečtu následujte faktura

Nějakou dobu po tom, co u vás bude proveden odečet, vám domů přijde vyúčtování, tedy souhrnná roční faktura za elektřinu či zemní plyn. A právě v tuto chvíli zjistíte, zda se jedná o přeplatek či nedoplatek. Pokud máte přeplatek, ne každý dodavatel jej automaticky vrací. Naopak nedoplatek, ten je třeba doplatit. Pokud je přeplatek vyšší, nechte si peníze vrátit, současně se domluvte na snížení záloh. Ty mají totiž odpovídat vaší spotřebě.

Pokud je ve vašem vyúčtování chyba, kontaktujte svého dodavatele a požádejte jej o vysvětlení. Pokud několik let platíte téměř stejnou částku a nic se u vás nezměnilo, může se jednat o chybu. Velmi často se reklamují nesrovnalosti v zaplacených zálohách a započtených platbách, chybný produkt či sazba.

Na reklamaci je 15 dní

Celá reklamace se řídí obchodními podmínkami, ve kterých bývá uvedena doba, do kdy můžete své vyúčtování reklamovat. I když můžete reklamaci často podat telefonicky, udělejte to raději písemně. Nejvhodnější je dopis, použít můžete i e-mail. Získáte tak důkaz o tom, že jste reklamaci opravdu podali. Samotný proces reklamace vás však nezprošťuje povinnosti zaplatit daný nedoplatek. Až ve chvíli, kdy se prokáže, že byla vaše reklamace oprávněná, se vám vaše částka vrátí.

Nepřehlédněte: Ochraňte vaši zahradu před nepříjemnými komáry!

Reklamace pak musí být vyřízena do 15 dnů od jejího doručení vašemu dodavateli. Ten nesmí s reklamací otálet, jinak mu může ERÚ udělit sankce. Pokud nedojde k dodržení lhůty, má spotřebitel nárok na 600 korun za každý den zpoždění, maximálně jde o částku 24 tisíc korun. To platí u elektřiny. U plynu je to částka 750 korun, maximálně pak 7500 korun. Toto své právo však musíte uplatnit do 60 dnů od uplynutí lhůty pro vyřízení reklamace, jinak vaše právo zaniká.

Měli jste vysoký nedoplatek? Základem, co se spotřeby elektřiny týče, jsou správně nastavené zálohy – přesněji jejich výška. Lepší je mít nastavené vyšší zálohy s tím, že vám na konci roku dodavatel energií něco vrátí. Než si platit měsíčně jen pár stovek s tím, že se vyhnete nevěřícnému kroucení hlavou a koukání na výšku svého nedoplatku. Zkuste své zálohy navýšit o pár set korun. Mnohem příjemnější je platit pravidelně menší částky než muset zaplatit jednou ročně vysokou sumu.

Jak to chodí v nájemním bytě?

V případu bydlení v nájemním bytu jsou pravidla místně odlišná. Pokud platíte jako nájemce zálohy za energie svému pronajímateli, je vám pronajímatel povinen předložit vyúčtování spotřebovaných energií do 4 měsíců po konci zúčtovacího období. Zde má nájemce v případě zpoždění právo na úhradu pokuty 60 korun za den ze strany pronajímatele, jestli to není v nájemní smlouvě uvedeno jinak. Pokud ale pronajímatel samotný od svého dodavatele vyúčtování nedostane, pokutu vám platit nebude.

Autorský text

Autor: Nikola Zatloukalová
Tagy:
zavřít reklamu