Sauna a senioři – jde tato kombinace dohromady? A proč?

Blížíte se pomalu, ale jistě do důchodového věku a máte strach, že budete muset s pravidelnými návštěvami sauny přestat? Ale kdeže. Máme pro vás skvělou zprávu – saunování je vhodné pro všechny generace, tedy i pro seniory. V tomto případě však musíte myslet na pár drobností, které je třeba při saunování zohlednit.

Ačkoliv se v dřívějších časech po dosažení 60 let života se saunováním automaticky přestávalo, zjistilo se, že je sauna prospěšná i pro seniory, u nichž se saunování původně nedoporučovalo z obav ze selhání srdce. Tento mýtus vyvrátil lékař Antonín Mikulášek.

Čtěte také: Daniela (29): Rozzářila jsem domov jarními dekoracemi. Použila jsem květiny i drobné detaily

Záleží na zdravotním stavu

Při saunování dochází k rozšíření cév v periferii, což vede ke snížení napětí stěn malých tepen. Dochází tak k přechodnému snížení krevního tlaku, proto nejsou obavy z vysokého krevního tlaku seniorů na místě. Srdce v sauně podává podobný výkon jako při rekreační pohybové aktivitě. Pokud jste zdraví, je riziko zatížení vašeho srdce minimální, sauna funguje jako prevence různých kardiovaskulárních chorob.

I senioři mohou do sauny, pokud to jejich zdravotní stav dovolí. Zdroj: unsplash.com

Pokud však na nějaké zdravotní potíže trpíte, měli byste si zjistit, zda nejsou v kontraindikaci se saunováním. V takovém případě by vám opravdu mohlo ublížit. O saunování seniorů rozhoduje jejich zdravotní stav – v případě, že máte akutní onemocnění, je třeba jej léčit doma – v posteli.

Nepřehlédněte: Jak na výběr kvalitní pánve

Pravidla saunování pro seniory

Pokud se chcete jako senior saunovat, mělo by vám být saunování přizpůsobeno. Teplota v prohřívárně by měla být o 10 stupňů nižší než obvykle, také byste se měli saunovat kratší dobu, ideálně na nižší lavici. Pokud v sauně ležíte, dejte si před odchodem ze sauny čas na postupné zvedání.

Také ochlazování provádějte šetrněji. Volit můžete mezi chladnou sprchou nebo pobytem na čerstvém vzduchu. Celý saunovací proces (prohřátí, zchlazení a relaxaci) byste měli provádět dvakrát. Nakonec si dopřejte dostatek odpočinku a doplňte ztracené tekutiny.

Poraďte se s lékařem

Pokud si stále nejste jisti tím, zda je pro vás saunování vhodné, poraďte se se svým lékařem. S ním byste měli saunování konzultovat například v případě, že berete jakékoliv léky. Po domluvě můžete podstoupit také zátěžový test na bicykloergometru, který odhalí, v jakém stavu je váš kardiovaskulární systém.

Autor: Nikola Zatloukalová
Tagy: ,
ZAVŘÍT